pedram.saffari

pedram.saffari92@gmail.com

pedram.saffari

pedram.saffari92@gmail.com

pedram.saffari


به نام خدا


هرکه وارد شود به محفل ما

خنده اش باید و سلام و درود

و انکه با اخم و تخم و دلخوریست

نهد ان را برون به وقت ورود

گر نشد در برویش باز

بنده مسئول ان نخواهم بود

فرآیند انجام یک تراکنش در بلاک چین

دوشنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۲۴ ق.ظ

در این بخش سعی شده است اتفاقات داخل بلوک ها و روند ساخت یک بلوک مورد بررسی قرار گیرد.

اگر فردی در شبکه درخواستی را ارسال کند صحت آن درخواست توسط سرویس دهنده های شبکه و یا اصطلاحا نود ها تایید می‌شود سپس آن درخواست به شکل یک تراکنش داخل یک بلوک قرار می‌گیرد چگونگی این اقدامات سعی شده است طی فرآیندهایی شرح داده شود.

فرآیند ۱: ساخت آدرس

شما برای ارتباط با شبکه بلاک چین می بایست یک آدرس برای خود داشته باشید، ساخت آدرس کار سخت و زمان بری نیست اما برای برقراری ارتباط با شبکه لازم است. آدرس شما از دو قسمت تشکیل شده، آدرس عمومی و آدرس خصوصی، که در این بین آدرس خصوصی آدرسی است که حتما می بایست در اختیار خودتان باشد و به نوعی امضای شماست، اگر هر کسی به آدرس خصوصی شما دسترسی داشته باشد به راحتی میتواند هرکاری با حساب شما بکند، از جمله به سرقت بردن دارایی های دیجیتالتان.

بهتر است این مفهوم را با مثال ملموسی بیان کنیم، تصور کنید شما از بانک خود برای حسابتان یک کارت اعتباری دریافت می‌کنید، آن شماره ۱۶ رقمی روی کارت حکم آدرس عمومی شما را دارد و میتوانید آن را در دسترس دیگران قرار دهید تا به حسابتان مبلغی را بفرستد، اما کلید خصوصی حکم رمز کارت و رمز اینترنتی شما را دارد که اگر کسی این اطلاعات را داشته باشد میتواند به راحتی از طریق حساب شما پولی جا به جا و یا خرج کند.

فرآیند ۲: رمزنگاری

درخواست شما با امضای شما (که از طریق کلید خصوصی انجام می‌شود) در شبکه ارسال می‌شود و صحت این درخواست از طریق کلید عمومیتان تایید می‌شود، حال می‌خواهد این درخواست انتقال ارز دیجیتال باشد و یا تنها فرستادن یک متن.

هر کاری بخواهید بکنید رمزنگاری میشود! اگر شما بخواهید مثلا “سلام سپهر” را به فردی ارسال کنید این کلمه از طریق تابع هش رمزنگاری می‌شود و به صورت یک سری حروف و عدد بی معنی در می آید.
مثلا “سلام سپهر” به bce۹c۷۲c۲۴edbd۳baa۱d۳cac۳d۲۳۴d۳۷ تبدیل می‌شود.

فرآیند ۳: تایید درخواست و رمزگشایی و پاداش

از “سلام سپهر” به این رشته اعداد و حروف رسیدن کار راحتی است، یعنی به راحتی می‌توان هر چیزی را هش کرد اما از این رشته اعداد و حروف به “سلام سپهر” رسیدن کار آسانی نیست و نیاز به پردازش بسیار زیاد و محاسبات بسیار فراوانی دارد. در شبکه بلاک چین این کار را ماینر ها انجام میدهند و به پاس زحمتی که برای این محاسبات و رمزگشایی می‌کشند از شبکه پاداش دریافت می‌کنند. البته این نحوه ی پاداش دهی بسته به نوع کارکرد آن بلاک چین دارد، این مثالی که مطرح شد برای بلاک چین هایی است که بر مبنای گواه اثبات کار(pow) عمل می‌کنند.

حال اگر کسی بخواهد “سلام سپهر” را عوض کند حتی اگر به “سلم سپهر” تبدیل کند، عبارت هش آن به طور کامل تغییر می‌کند و وابستگی بین بلوک ها به هم می‌ریزد. سوال پیش می‌آید که چگونه؟ که در فرآیند ۵ توضیح داده می‌شود.

فرآیند ۴: جلوگیری از ایجاد هش تکراری

ممکن است این سوال پیش بیاید که اگر داده های یکسان موجود باشد چه می‌شود؟ در اینصورت که هش های یکسان ایجاد می‌شود!

مثلا در نظر بگیرید یک تراکنش با داده های یکسان از یک آدرس به آدرس دیگری ارسال شود، در اینصورت هش های تکراری تولید می‌شود، چون همه چیز یکسان است. شبکه برای این مشکل هم چاره اندیشیده؛ نانس(Nonce)

نانس برای همین منظور ساخته شده است، نانس یک مقدار تصادفی است که به داده ها اضافه می‌شود و پس از اضافه شدن یک هش جدید ساخته می‌شود، در این حالت داده های یکسان هش های یکسان نخواهند داشت.

فرآیند ۵: تشکیل زنجیره بلوک

در بلاک چین هر بلوک به بلوک قبلی خود وابسته است، به این صورت که وقتی یک سری تراکنش ها در یک بلوک قرار می‌گیرند و به طور کلی آن بلاک هش می‌شود، این هش (که شامل اطلاعاتی از همه تراکنش های قبلی است) در بلاک بعدی قرار داده می‌شود، الی آخر…

  • اولا به این دلیل است که می‌گویند زنجیره بلاک ها، زیرا در هر بلوک هش بلوک قبلی موجود است و زنجیره وار بهم متصلند.
  • ثانیا به همین دلیل است که تغییر در اطلاعات هر بلوک باعث به هم خوردن پیوستگی بین بلوک ها می‌شود، زیرا اگر حتی هش یک داده تغییر کند، هش تمامی بلوک ها تغییر می‌کند.

که این از چشم اعضای شبکه پنهان نمی‌ماند، بنابراین اگر کسی بخواهد تغییری ایجاد کند این تغییر را سرویس دهنده های شبکه متوجه می‌شوند و آن را تایید نمی‌کنند، مگر اینکه ۵۱ درصد سرویس دهنده ها این تغییر را بپذیرند و آن را قبول داشته باشند.

با توجه به مفاهیم اشاره شده می‌توان میزان امنیت و شفافیت را در ساختار بلاک چین مشاهده کرد و طریقه کارکرد این شبکه می‌تواند برای علاقمندان در نوع خود جالب باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۲/۳۰
pedram saffari

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی